terug naar Fietsrijk

Fietservaring van Marco van Wageningen, oprichter van Het Fietsrijk






Tijdens de tien jaar dat ik in Frankrijk op La Sagnette heb gewoond, ben ik steeds meer gaan fietsen. Dat begon door vrienden hier naar toe te lokken om eens iets anders te beklimmen dan de Alpe d'Huez namelijk Le Puy de Dôme. Tegenwoordig maakt deze vulkaantop geen deel meer uit van het Tourcircuit maar tot in de jaren tachtig bleef dit volgens de renners een k..berg om op te finishen. Helaas is er nu een tramrails naar boven aangelegd en kan deze puy sinds 2009 niet meer met de fiets worden beklommen.

In 2005 ben ik cyclo's gaan fietsen en in het Fietsrijk kon ik daarvoor natuurlijk prima trainen.
De Marmotte en Les Trois Ballons heb ik dankzij die gerichte training altijd met goud kunnen afsluiten. Meedoen om de prijzen was er niet bij. Toch heb ik hier in de regio regelmatig in een kopgroep meegefietst. De cyclo Les Copains in Ambert, die begin juli wordt georganiseerd, was daarbij mijn favoriet. Verder dan een tweede plek op de korte afstand kwam ik echter niet. Ook de door oud renner Raphaël Geminiani georganiseerde cyclo rondom Issoire, die niet meer wordt verreden, deed mij in de prijzen belandden. Tot twee keer toe was eindigen rond de twaalfde plek voldoende voor de prijs van beste buitenlandse deelnemer.

Op dit moment leg ik mij in wedstrijdverband vooral toe op één of twee tijdritten per jaar in Nederland (trio-triathlon). Verder fiets ik eigenlijk alleen nog maar als toerist zonder enige teller mee te nemen. In de Auvergne gaat dat uitstekend, want het is hier echt heerlijk om (stevig) rond te peddelen.

Dankzij al dat rondpeddelen heb ik een flink aantal mooie routes kunnen maken. Ik ken eigenlijk geen streek in Frankrijk die zo geschikt is voor een fietsvakantie. En toch heb ik op veel plekken gefietst zoals de Cevennen, Vaucluse, Alpen, Pyreneeën en Vogezen. Niet vaak geeft iedere windstreek weer iets bijzonders te zien en blijft zoveel uitdaging bieden als hier in Het Fietsrijk.
Zonder meer het sterkste punt: tijdens een rondje van bijvoorbeeld 100 kilometer geen voet aan de grond hoeven zetten om ander verkeer voorrang te geven...